Disney

Sarlaccs en X-Wings

Help je dappere Jedi tijdens z’n reis van Tatooine helemaal naar de Death Star. Maar pas op dat je onderweg niet in een Sarlacc-kuil valt!

Dankzij je X-Wing en hyperaandrijving vlieg je met de snelheid van het licht naar je bestemming in het sterrenstelsel.

Spelers: 2
Dit heb je nodig
  • Printer
  • Schaar
  • Een dobbelsteen
  • Gekleurde krijtjes
Zo maak je het
  1. Maak een speelveld dat qua grootte past bij de ruimte die je beschikbaar hebt

  2. Print het gewenste aantal tegels voor je speelveld

  3. Teken de vakken van het speelveld, nummer ze en teken de bijbehorende pijlen. Je kunt eventueel ook onze indeling overnemen.

  4. Winnaar van het spel is de speler die als eerste de Death Star weet te bereiken

  5. Alle spelers beginnen vanuit hun thuisbasis in Tatooine. Dit is het vak met nummer 1

  6. Om te bepalen wie er begint, moeten de spelers een dobbelsteen werpen. Degene die het hoogste gooit, mag als eerste met z'n X-Wing wegvliegen.

  7. De spelers kunnen daarna voortgang boeken door met de dobbelsteen te werpen en zoveel vakken vooruit te gaan als hij ogen gooit

  8. De spelers moeten de vakken in oplopende volgorde doorlopen. Als je bijvoorbeeld 3 gooit en je op ruimtevak 4 staat, ga je verder naar ruimtevak 7

  9. Als je precies op een X-Wing/hyperaandrijving landt of ergens halverwege tussen een X-Wing/hyperaandrijving, blijf je staan. Je kunt niet omlaag gaan vanaf een vak met een X-Wing of hyperaandrijving.

  10. Land je op, halverwege of onder een Sarlacc-kuil, dan blijf je staan. Ja mag alleen omlaag glijden als je op het vak boven een Sarlacc-kuil landt.

  11. Als je 6 gooit, krijg je een extra beurt.

  12. De Jedi die als eerste het vak met het hoogste nummer op het veld bereikt, heeft gewonnen. Meestal is dit het vak met nummer 100. Maar pas op! Als je niet precies uitkomt, moet je weer terug vanaf het laatste vak.

  13. Je kunt alleen winnen als je exact het aantal ogen gooit waarmee je op het laatste vak landt. Als je bijvoorbeeld op vak 99 staat en vier gooit, ga je naar vak 100 (eerste stap) en vervolgens terug naar 99, 98, 97 (tweede, derde en vierde stap.) Als vak 97 de onderkant van een ladder of een slang is, kun je op gebruikelijke omhoog klimmen of glijden.

Zorg dat de vakken groot genoeg zijn voor kindervoeten
Plak de geprinte stukken op karton of dik papier zodat ze goed blijven liggen
Als er buiten te weinig ruimte is, kun je met gekleurde washitape ook binnenshuis een speelveld maken.
Instructies printen